Patiëntervaringsonderzoek 2021/2022
Oog op Zuid wil graag weten hoe haar patiënten de kwaliteit van zorg ervaren. Dit wordt gemeten met het patiëntervaringsonderzoek KliniekenMonitor gecombineerd met de PREM MSZ (Medisch Specialistische Zorg), uitgevoerd door het onafhankelijk onderzoeksbureau Bosgra Onderzoek. Door middel van dit onderzoek krijgt Oog op Zuid meer inzicht in de ervaringen van haar patiënten. Deze inzichten worden gebruikt om de kwaliteit en veiligheid van zorg waar mogelijk verder te verbeteren.
Voor het onderzoek van 2021/2022 hebben 292 patiënten hun mening gegeven. De rapportcijfers variëren van een 8,4 tot een 8,8 waarbij de totaalindruk, bejegening en behandeling het hoogst scoren. De patiënten zijn dus zeer tevreden. Dit blijkt ook uit de Net Promotor Score: deze ligt op 58. Dit is een heel goede score. Een dergelijk hoge Net Promotor Score betekent dat patiënten Oog op Zuid zeer graag aanbevelen bij vrienden/familie.
Bosgra Onderzoek is een ISO 20252:2019 gecertificeerd onafhankelijk onderzoeksbureau en houdt zich aan de normen voor ISO 20252:2019, marktonderzoek (MOA Gedragscode voor Onderzoek en Statistiek, ESOMAR) en informatiebeveiliging in de zorg (NEN 7510). Bosgra Onderzoek werkt onder meer samen met ZKN, Zorgverzekeraars Nederland, ZorgkaartNederland.nl, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en Zorginstituut Nederland.
De KliniekenMonitor en de PREM zijn eenduidige en wetenschappelijk verantwoorde onderzoeken die voldoen aan alle eisen van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en die voldoen aan alle eisen die een certificering zoals het ZKN Keurmerk, ISO 9001:2019, JCI en HKZ aan een zorginstelling stellen. De kliniek kan de resultaten vergelijken met de landelijke Benchmark KliniekenMonitor.
Dit zijn de resultaten van de kernvragen: